ویلاس

کاشت چمن و نگهداری از آن

دسته بندی مقالات

شنبه تا چهار شنبه 8 تا 17

پنجشنبه 8 تا 13

کاشت چمن و نگهداری از آن
130
12 بهمن 1401

چمن چیست؟

چمن گیاهی تک لپه چند ساله و علفی از خانواده گرامینه می باشد بهترین زمان برای کاشت چمن تازه ، اواخر زمستان و اوایل بهار است ؛ زیرا در این زمان چمن به راحتی می‌تواند ریشه بدهد. کاشت چمن تازه در صورتی که در زمان مناسب و در مکان مناسب انجام شود، بسیار راحت است.البته توجه داشته باشید که شکل برخی از گیاهان کاملا شبیه چمن می باشد و گاهی با چمن اشتباه گرفته می شود.

چمن های گرمسیری بهترین رشد و نمو خود را در هوای گرم (بالای۳۰درجه سانتیگراد) دارند. چمن های سردسیری در دو زمان کاشته می شوند یکی اوایل بهار و اوایل پاییز در مورد چمن های گرمسیری به جزء زمان های بسیار گرم یا بسیار سرد در هر موقعی از سال می‌توان اقدام به کشت نمود.

بهترین خاک برای کاشت چمن چیست؟

چمن را در خاکی نه چندان سنگین و نه خیلی سبک کشت می کنند . یک خاک عمیق و حاصل خیز و عاری از بذر علف هرز برای چمن کاری مناسب است. خاک رس بعد از آبیاری سفت شده و آب را داخل خود نگه می دارد. خاک مناسب برای کاشت چمن باید دارای خاک رس به همراه ماسه و کود مناسب باشد. برای چمن کاری خاک رس ۷۰ درصد ، ماسه ۱۵ درصد و کود ۱۵درصد باشد.جهت کاشت چمن ابتدا خاک را بیل زده ، بعد از چند روز کلوخ ها را خرد و سنگ ریزه ها و با قی مانده های گیاهی را از خاک خارج می کنیم تا سطح خاک کاملاً صاف شود.

کود مناسب چمن کاری چه نوع کودی است؟

کود مناسب برای چمن کاری باید عاری از بذر علف هرز یا موادی مانند آهک ، خورده شیشه ، کاغذ و مواد آلوده به بیماری ها مانند قارچ ها باشد . کود مناسب برای چمن کاری کود حیوانی از حیواناتی مانند اسب و گوسفند می باشد که بعد از کاشت بذر چمن به اندازه ۲-۳ برابر قطر بذر کود بر روی آن الک می کنند . زمان مناسب برای دادن کود به چمن در فصل رشد آن مانند بهار و پاییز می باشد . در فصل تابستان اگر به چمن کود داده شود ، چون در این فصل نیاز به آب زیاد است در نتیجه کود در آب به میزان زیاد حل شده و باعث می شود ریشه چمن بسوزد.

آماده سازی زمین برای کاشت چمن!

قبل از بذر پاشی سطح خاک باید کاملاً صاف شود، گودال ها پر شده و بلندی ها تسطیح گردند. این کار را با کمک یک تخته یا آسان تر از آن با گرداندن یک بوم غلطان سبک روی خاک انجام می دهیم . شیب بندی مناسب به میزان ۱-۲ درصد ضروری بوده که برای این امر بایستی لایه ای به عمق ۱۰-۱۵ سانی متر کنار زده شود تا در مراحل شیب بندی از خاک آن استفاده گردد. شیب بندی باید آرام و تدریجی باشد و در طول مسیر، نباید نقطه ای بلند تر باشد ( که زود تر خشک شود) یا گود باشد ( که آب در آن جمع شود). باید از وجود زهکش مناسب در خاک تحت الارض ( ۳۰ سانتی متر به پایین) اطمینان حاصل کرد. این زهکش باید به گونه ای باشد که با انجام آبیاری در بشتر کاشت حالت غرق آب ایجاد نگردد (اهمیت این موضوع در زمین های ورزشی که نیاز به خروج سریع آب دارند ، به مراتب بیشتر است)

میزان و نحوه کاشت چمن به چه صورت است؟

میزان بذر در هر متر مربع بسته به نوع چمن متفاوت است. چمن های درشت مثل لولیوم را ۵۰ گرم و چمن های ریز مثل پوآ را ۲۰-۳۰ گرم برای هر متر مربع در نظر می گیرند . به طور کلی در هر متر مربع ۵۰ تا ۷۰ گرم بذر استفاده می شود. اگر این میزان بذر بیشتر از حد مجاز باشد ، رنگ چمن زرد می شود. اگر میزان بذر کمتر از حد مجاز باشد ، در میان چمن لکه لکه های خالی قرار می گیرد. بذر را باید یکنواخت در سطح خاک پخش کرد و به کمک یک شن کش کمی سطح خاک کشت شده را زیرو رو کرد ، به طوری که فقط چند میلی متر خاک روی بذر ها را بپوشاند و بذر چمن با سطح خاک مخلوط شود. سپس روی آن حدود ۱-۲ سانتی متر کود دامی سرند شده یا خاک برگ سرند شده می پاشیم . اگر خاک یا کود زیادی روی بذر چمن بپاشیم ، سبز شدن چمن به تأخیر خواهد افتاد و یا چمن اصلاً سبز نخواهد شد. بحرانی ترین دوران چمن کاری بعد از کشت بذر و قبل از سبز شدن آن است.

چمن را چگونه باید آبیاری کرد؟

بذر چمن های کاشته شده بعد از ۵-۱۰ روز جوانه می زند. بعد از کاشت بذر باید به چمن ها آب داده شود. آب پاشی بر روی بذر چمن ها با استفاده از آب پاش هایی که آب را به صورت ریز و پودر شده در بیاورند صورت می گیرد. در این دوره باید چمن را هر روز آبیاری کنیم و در هنگام آبیاری مراقب باشیم تا خاک سفت نشده و بذر نیز شسته نشود. در مراحل بعدی نیز چون چمن به آبیاری منظم نیاز دارد، آن را روزانه آبیاری می کنیم زیرا آبیاری روزانه چمن باعث می شود تا برگ ها طراوت بیشتری یابند. میزان آب مورد نیاز چمن بستگی به عوامل متعددی از قبیل : نوع خاک ، میزان رطوبت هوا ، میزان بارندگی ، حرارت محیط ، نوع چمن و … دارد. معمولاً چمن ها را در هنگامی که از شدت گرمای روز کاسته می شود و یا اوایل صبح آبیاری می نمایند.

 آشنایی روش های مقابله با علف های هرز و بیماری های چمن!

غلطک زدن چمن : اصولأ غلطک زنی بعد از فصل زمستان صورت می‌گیرد چون یخبندان در مناطق سردسیر باعث بالا آمدن چمن از خاک شده و ریشه‌های آن از خاک جدا می‌گردند . غلطک زدن باعث ایجاد تماس مجدد و تثبیت چمن می‌گردد.

زردی چمن : زردی چمن ممکن است در اثر کمبود ازت باشد.

نکات مهم و کاربردی در کاشت چمن!

در فصل پاییز یا در فصل بهار، چمن را کود پاشی می کنند. میزان ازت مورد نیاز سالیانه ی چمن حدود ۳۰ گرم در متر مربع ، میزان فسفر و پتاسیم هر یک ، ۱۵گرم در متر مربع می باشد. از آنجایی که کود های مختلف از نظر درصد عناصر کودی با یکدیگر متفاوت می باشند ، با در نظر گرفتن درصد این عناصر در کود ها مقادیر آن محاسبه شده و به زمین چمن کاری داده می شود.

سعی کنید بهترین و مرغوب‌ترین تخم چمن را انتخاب کنید. چمن‌ها انواع مختلفی دارند که بعضی از آن‌ها نسبت به بقیه دارای قدرت بیشتری هستند. در مناطقی که از بارش‌های کم بهره‌مند هستند ، از چمنی استفاده می‌کنند که احتیاج کمتری به آبیاری دارد. هنگام خرید چمن دقت کنید بذر مورد نظر خود را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید و به نام کشور تولید کننده آن توجه نکنید ، زیرا بذر چمن نا مرغوب حاوی تخم علف‌های هرز است که برای گیاهان مضر می‌باشند.

برای کاشت چمن بریده شده ، قبل از کاشت ، زمین مورد نظر را همانند زمینی که برای بذر کاری آماده می شود ، تهیه می کنیم. برای آنکه ریشه ها بتوانند در آغاز با خاک تماس بیشتری پیدا کنند و در آن نفوذ یابند ، یک لایه از سطح فوقانی خاک را به وسیله شن کش یا هر وسیله ی دیگر نرم و آماده می نماییم . سپس قطعات چمن آماده را در کنار یکدیگر قرار می دهیم، به گونه ای که بین قطعات فاصله ای وجود نداشته باشد و یا به عبارت دیگر این کار را همانند آجرچینی در یک ساختمان که آجر ها در یکدیگر قفل و بست می شوند ، انجام می دهیم. نحوه قرار دادن قطعات در کنار هم را به گونه ای در نظر می گیریم که ارتفاع آنها در همه سطوح یکسان و از شیب معین و مشخصی برخوردار باشد. برای اینکه قطعات کاملاً به هم بچسبند، به کمک لبه بیل آنها را کمی فشار داده به هم نزدیک تر می کنیم. هنگامی که قسمتی از سطح زمین پوشیده از چمن شد به وسیله ی یک غلطک سبک ، کمی آنها را کوبیده و آبیاری می کنیم. روز بعد ، پس از کاهش رطوبت ، مقداری خاک غربال شده و نرم روی چمن می پاشیم تا اگر شکاف هایی وجود داشته باشند، پر شوند. گاهی یک یا دو بار عمل غلطک زدن را در چند هفته ی اول انجام می دهیم . سعی کنید بر روی چمنی که هنوز به خوبی در خاک ریشه ندوانیده است، راه نروید. اگر هوا مناسب باشد، چمن رشد می‌کند. هنگام هرس کردن ، آن‌ها را خیلی کوتاه نکنید. اگر شما با نگهداری چمن آشنا نیستید و به دنبال یک شخص برای انجام این کار می گردید! همین حالا از  ویلاس سرویس یک کاربلد چمن کار را انتخاب کنید تا به بهترین شکل ممکن و با نازل ترین قیمت نگهداری یا کاشت چمن شما را انجام دهد.

ویلاس برای بهتر زیستن

5 1 رای
امتیازدهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
chat